Deume agora por pensar noutros cameos en textos literarios. Sempre se
falou das alusións de Góngora a Quevedo e viceversa, pero iso non eran cameos;
eran pedradas. Tamén sei dalgunha pedrada nas cantigas galego-portuguesas
medievas:
Foi un día Lopo jograr
a cas dun infançón cantar,
e mandou-lh'ele por don dar
tres couces na garganta;
e fui-lh'escass', a meu cuidar,
segundo com'el canta.
Escasso foi o infançón
en seus couces partir entón,
ca non deu a Lopo, entón,
máis de tres na garganta;
e máis merece o jograrón,
segundo com'el canta.
Vese que eran amigos Martín Soares e
o xograr Lopo...
Pero interésanme os cameos amigables, as aparicións breves redactadas con
respecto, a xeito de homenaxe. Nese sentido, coñezo algúns casos que aluden a
xente de por aquí arriba:
A. M.? Calquera sabe. Pode
corresponder a varias persoas. Ou mesmo a alguén que nunca publicou e que non
sexa posíbel localizar. Se fose E. M. podería tratarse da narradora Eva Moreda.
Seguro que é A?
En Funambulistas, Mercedes Leobalde fai unha pequena alusión a Luz Pozo, relacionándoa por proximidade cun sonado electrecista do Milladoiro:
O Códice Calixtino que che digo
que teño non é o de Luz Pozo, amiga, que tamén, senón o bo, ese que desde hai
varios días o mundo todo anda procurando con tanto afán.
Luz Pozo e o tamén ribadense
Daniel Cortezón aparecen no poema “Gacetilla literaria”, pertencente en
Documentos personaes, de
Manuel María, no que pasa revista da actividade
literaria do momento:
[...]
Cuña Novás hai tempo non pubrica.
Novoneyra metido no Courel.
Cunqueiro, tan fino e inxenioso.
Fole anda a rematar unha novela.
Luz Pozo Garza está en Viveiro.
Os versos de Xohana Torres son moi
bos.
Todo este trevello enriba dun.
Maside en Compostela. Otero Pedrayo
a falar longamente no café.
Ferrñin, Mourullo, Franco Grande,
López Nogueira, Lorenzo e Cortezón
coa súa mocedade madura por bandeira
[...]
Tamén na literatura castelá hai
algún cameo ribadense:
Nalgún garito do
Madrid dos anos 50 seica se celebraban tertulias literarias que eran coma un saloon do Oeste; era habitual que
os recitadores se visen interrompidos polos espectadores. Rafael Azcona, na
novela Los ilusos, reeditada hai uns
anos pola coruñesa Ediciones del Viento recrea aquel ambiente e introduce un
personaxe chamado Dionisio, que seica vén a ser o polígrafo ribadense Dionisio Gamallo Fierros:
Se volvió decidido a pegar a
quien hubiera profanado la emoción del instante con aquel alevoso comentario.
Era un hombre con mirada de pájaro, vestido de negro y cargado con una enorme
carpeta. El poeta Garruchero, cordial, le palmeaba la espalda.
- ¡Hombre, Dionisio!... Al fin y
al cabo…
- ¡Idiotas todos! Y ese pobre
mentecato, más que ninguno. ¡Haciendo versos a los ochenta años! ¿No has visto
a Silvestre?
- No, no…
- Me voy. No quiero entontecerme.
Paco miraba, interrogándole, a
Garruchero. Este explicó:
- Es Dionisio. Nada, no hay que
hacerle caso. Siempre está así.
Le extrañó a Paco aquella
pasividad de su nuevo amigo, tan violento hasta entonces. ¿Quién demonios era
aquel Dionisio?
Otero Pedrayo referiuse tamén a
Dionisio Gamallo nun acróstico inédito:
UN ACRÓSTICO DEL TIEMPO VIEJO
Diulle ó ser a dozura mariñeira
I a cume do Mondigo, azul vixía
Onde tecen as fadas da neboeira
Namorouno da estrofa largasía.
Ispindo o curazón car’á senlleira
soedá dos fortes, n’il se ll’a acendía
Ise arelar da roita ventureira
Ofercida aos eleititos da armunía
Galán de troba, pouco a
abogadeira
A ambizou o tentou ¡Tiña outra
guía!
Moralejo, prosaico da silveira
Arredouno de nós. Hoxe maquía
Lluitando no roquedo da canteira
Obradoiros faiscantes de poesía.
R. OTERO PEDRAYO, agosto de 1940
O propio
Gamallo Fierros aparece aludido,
con
Rodríguez Baixeras, en "La perspectiva de la eternidá", un precioso relato de
La hestoria tapecida, do xenial
Xuan Bello. Con todo, neste caso, o cameo dos dous ribadenses está pillado polos
pelos, xa que non chegan a ser personaxes da historia. Aparecen tan só como
referencias espaciais para unha señora que é tamén personaxe irrelevante:
Escuco tres los cristales del
Cantón, veo a una señora cun paragües increíble que cruza la Plaza d’ España,
pasa ensín saludar xunto a la estatua de Gamallo Fierros y empobina per una
esquina, que será la cai Villafranca del Bierzo, hacia nun sé onde; detrás d’ella,
inundándolo too, queda una lluz fría, gris, clarísima, y un aire contundente,
áspero y sabio sutrume les palmeres que canta nos sos poemas Xavier Rodríguez
Baixeras [...].