I
Pepe Iglesias aparca o seu Chevrolet diante da do Panadeiro,
axusta o sombreiro de aba ancha e entra na taberna. Vén cansado de baixar o
Penadoiro, ese insufrible tramo do Candán, cheo de voltas tan cerradas que case cómpre rousear para que o morro
do coche non bote por riba dos toxos e das uces.
Sen que se note a inspección, nada máis entrar xa el sabe
que de punta a punta do mostrador hai varios ollos cravados nas súas maneiras.
Resultan raras para canto veciño hai da cima ó fondo de Refoxos, a parroquia
que o vira nacer moitos anos antes. O mesmo lle pasa cando aparca o seu
impresionante Chevrolet ás portas das tabernas de Laro, na da Viúda en Aciveiro e en canta
tasca hai en Trasdeza e Terra de Montes.
Pepe Iglesias non se incomoda coas miradas. Está afeito a
oír e ver de todo e, despois de botar un grolo longo e pousar o vaso petando na
formica do mostrador, fala ou farolea daqueles tempos nos que transitou desde
os baixos fondos ata luxos inimaxinables para os que agora o escoitan.
Escóitano porque algo hai que oír, pero non lle dan ningún creto ás súas
palabras.
Pepe Iglesias sábeo pero non lle importa. Pasea a soidade no
seu Chevrolet, longo coma dous carros do país en ringleira, e un día de primavera
de 1970 déixase morrer no mesmo sitio onde nacera, no fondo do Penadoiro, cheo
xa das flores lilas coas que se viste despois de cada inverno. Aquel ano Pepe
Iglesias non esperou a ver o amarelo dos toxos, que chega algo máis tarde.
II
Un impresionante Chevrolet atravesa as rúas de Chicago sen
facer caso de normas nin das formas que se deben seguir nunha gran cidade. Ó
volante vai Pepe Iglesias, que saúda coa mirada os axentes que se poñen á súa
altura e, ó velo, moderan a velocidade, apagan a sirena e déixanse desaparecer.
Acompáñao Eddie Fried, home de confianza de Al Capone, para quen fai discretamente traballos que garanten a orde, a súa orde, naquel Chicago de finais dos anos trinta. Debe ter un
corazón de gran calibre porque no lado esquerdo do peito sempre sobresae algo
un vulto na chaqueta. Un corazón de ferro, seguramente, do que bota man cando
as cousas se poñen mal. Pepe Iglesias non oe nin ve nin fala máis do
imprescindible. Pepe Iglesias conduce.
Hoxe van buscar un actor que destacou con The Golden Boy, unha obra vangardista
incomprendida polos neoiorkinos na súa estrea, pero que triunfou despois en
Londres e tamén en Chicago, na súa volta ós EEUU. Chámase Elia Kazan e seica
andou nas beiras do partido comunista. Un home así merece ser convidado a cear
no mellor restaurante, un home así merece aloxarse de balde no mellor hotel, un home así merece
ter na habitación unha beleza loira e outra morena para que poida escoller ou
para que colla as dúas se lle apetece, un home así merece que Pepe Iglesias o
guíe de balde polos mellores prostíbulos da cidade,... Un home así merece, pasado
o tempo, un papel e unha pluma de ouro para que vaia escribindo nomes de
antigos camaradas comunistas cos que o McArthismo quere facer contas…
III
Pepe Iglesias. Nunca del oíra falar a pesar de compartirmos veciñanza
nos sesenta. Tamén é certo que, aínda que o espazo foi o mesmo, as nosas vidas foron máis ben consecutivas.
Souben agora del e das as súas andanzas como chofer da xente de Al Capone. Souben que el foi quen recolleu a
Elia Kazan no seu hotel de segunda para metelo nun palacio e quen o levou por
canto luxo e vicio quixo, empezando así o artista un camiño que o separou definitivamente
do seu pasado comunista ata converterse nun delator, nun traidor de antigos camaradas, durante a caza de bruxas do McCartismo.
Quen sabe cantos segredos ben interesantes quixo contar Pepe
Iglesias nas tabernas de Trasdeza e Terra de Montes sobre aqueles tempos da mafia en Chicago. E ninguén llos quixo crer…
2 comentarios:
Impresionante historia. Gonzalo Navaza contoume unha vez que varios dos carpinteiros da foto "Xantar no pico do rañaceos" de Charles Ebbets eran galegos (creo lembrar que de Noia concretamente). Un día deberían compilarse todas estas historias da emigración. Chuchos!
Marlene,
O libro no que se fala deste personaxe éche precisamente de Xavier Navaza, irmán de Gonzalo.
E resulta que o último amante de Marilyn, que dá título ó libro, foi un tal Bolaños, nacido en México pero descendente de burelaos.
É certo. Cantas boas historias haberá detrás dos nosos emigrantes.
(Tamén dos actuais emigrados a Tenerife?)
Publicar un comentario